سامانه آموزشی (استاد، دانشجو)





ثبت نام در سامانه پیامک دانشگاه
 

حراست

دفتر مرکزی حراست دانشگاه آزاد اسلامی


 (( امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن که هدف آن ایجاد تردید ، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهم ترین راه های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت ، روحیه بسیجی ، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص ها است . ))
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
حراست در لغت به معنی پاسداری و مراقبت کردن می باشد و از لحاظ اداری نهادی است که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .
اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی دانشگاه فعال ، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد .

با حراست بیشتر آشنا شوید
دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی برموارد ذیل خواهد بود:

  • 1- اهتمام و پاسداری از دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
  • 2- ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.
  • 3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم ترین مامن برای عموم ( مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
  • 4- شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه .
  • 5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
  • 6- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.
  • 7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
  • 8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
  • 9- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلابه ..... و در همه امور

منشور اخلاقی و سازمانی حراست

  • 1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام .
  • 2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان
  • 3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
  • 4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
  • 5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان .
  • 6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
  • 7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
  • 8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان
  • 9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
  • 10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
  • 11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع
  • 12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو

وظایف حراست به طور خلاصه

  • 1) تعیین صلاحیت
  • 2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده
  • 3) ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
  • 4) طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
  • 5) شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی
  • 6) پیش بینی ، پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی
  • 7) تدوین دستورالعملهای حفاظتی
  • 8) نظارت و کنترل تردد کارکنان و مترددین به تاسیسات و اماکن